13 січня
Тема.Щедрий на добро внутрішній світ героя.Федько як особистість.
Ви уважно прочитали оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник», познайомилися з його персонажами. А чому саме виникло таке оповідання ви зрозумієте, коли прочитаєте додаткові повідомлення про дитинство письменника.
Дитячі літа майбутнього письменника минали на півдні
України серед безкрайніх степів.
Ріс у тих степах. Вечорами слухав, як співали журавлі біля криниць у ярах, а удень ширина степів навіювала сум безкрайності. У тих степах виробилась кров і душа … Над ворітьми двору була дерев`яна скриня, у якій любив сидіти і слідкувати за тим, що робилося навкруги, не будучи поміченим ніким. І коли хтось з дітей вертався з чимось їстівним, за чим посилала чужа мати, він, … граючись у Солов`я- Розбійника, зненацька вистрибував зі своєї схованки й вимагав данини. Ніколи не забирав усього, а тільки невеличку частину. І це не від жадності до ласощів, але для того, щоб показати свою силу, владність. Коли бідний починав плакати, Соловей-Розбійник, вертав йому відібране, давав потиличника й одпускав. Сусіди, звичайно, жалілись на на нього, батьки мусили карати або дорікати, але це робилося не дуже строго.
Він змалку звик чинити наперекір загальноприйнятому. Наче біс який сидів у хлопцеві. Спокій був його ворог. Підлітки поважали його, він був визнаним верховодом у їхньому середовищі, «був дуже сильний для свого віку і вольовий, упертий»
Навколишній світ пізнавав через ігри. Від батьків успадкував міцне здоров`я, силу духу. Любив рухливі. Ризиковані розваги: перепливав широкий ставок, відчайдушно мчав верхи на коні, катався на крижині під час льодоходу.
Володимир виділявся з-поміж однолітків, крім названих рис, надзвичайною кмітливістю й прекрасною пам’яттю. Змалку у нього виявився потяг до знань, до книжки. Він рано сам навчився читати. У книжках прагнув знайти розгадку багатьох незрозумілих йому таємниць людського життя. Допомагаючи батькові пасти панську худобу, носив у торбинці, крім шматка хліба, ще й книжки.
Із семи років Володимир вчиться в сільській школі й одразу стає першим учнем. Згодом вступає до Єлисаветградської гімназії. У ті часи навчатися в гімназії могли лише діти багатіїв. Володимир, мужицький син, уже з перших днів став об’єктом глузувань.
Він навмисне підкреслював своє селянське походження і говорив українською мовою – батьки так учили. Не боявся узяти на себе гріх, не ховався за спини інших.
За «мужицтво» й національну гордість начальство виключає Володимира з гімназії. Почалися кількарічні поневіряння по Україні, які утвердили бажання здобути освіту. Уже навчаючись у Київському університеті, поринає в літературну діяльність, згодом стає політичним діячем – у 1918 р. очолить уряд Української республіки.
Ось ми і знайшли відповідь на поставлене запитання. Так, у творах В.Винниченка розкривається світ дитячої душі. А життєвою основою цих творів були особисті спогади про батьків, родичів, сусідів.
Запишіть в зошити
Порівняльна характеристика Федька та Толі.
Розподіліть епітети, які притаманні, на вашу думку, кожному з хлопців.
Федько |
Толя
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Покірний, чесний, безсердечний, бешкетливий, делікатний, підлий, вірний у дружбі, боягузливий, сміливий, відчайдушний, любить славу, жорстокий, мужній, егоїстичний, добрий, справедливий.
Домашнє завдання.
Заповнити таблицю «Поведінка головного героя оповідання Федька».
Поведінка Федька |
|
Під час гри в піску |
|
Під час запуску змія дітьми |
|
Коли батьки карають за провину |
|
Немає коментарів:
Дописати коментар