неділя, 17 січня 2021 р.

Українська література 6 клас (19.01.2021)

 Тема. Станіслав Чернілевський."Теплота родинного інтиму...", "Забула внучка в баби черевички".Настрої і почуття висвітлені в поезіях.

     Ми продовжуємо подорожувати літературними стежками розділу “Я і світ”. Перед нами з’являться нові образи, ми зустрінемося з незвичайними казковими персонажами, які змусять подивитися на світ як на казку, на себе як на частинку одного цілого.

     Про любов до рідної оселі, до батьків, до близьких людей складено багато віршів, прозових творів. Ця тема вічна, і кожен митець ці почуття оспівує по-своєму. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося із творчістю сучасного українського письменника Станіслава Чернілевського і побачимо, які поет створив неповторні  художні образи.

     Пнригадаємо відомості з теорії літератури.

Літературний диктант.

  1. Літературний термін, який в перекладі з грецької означає: роблю, творю. Для нього характерна особлива організація художньої мови, яка відзначається ритмом і римою – Поезія.
  2. Жанр поезії, в якому описується природа – Пейзажна.
  3. Інтимна лірика – теж жанр поезії. Що в ній описує автор? – Особисті почуття.
  4. До якого жанру відносяться вірші, сповнені патріотичної символіки? -  Громадянська лірика.
  5. Як називається жанр, у якому піднімаються життєві питання? - Філософська лірика.
  6. Як називається твір, у якому автор розповідає про себе? – Автобіографічний.
  7. Яку назву отримав образ, в якому закарбувалася особистість автора, його «Я»? -  Ліричний герой.

Як ви вже здогадалися, сьогодні на уроці ми будемо знайомитися з віршами. А хто автор, ми зараз дізнаємося з короткої розповіді.

1.       Ознайомлення з життям і творчістю Станіслава Чернілевського. 

·         Станіслав Чернілевський народився 1950 року с. Жвані на Вінниччині.

·         Поет, кіносценарист.

·         Закінчив Вінницький педагогічний інститут та факультет кінорежисури Київського театрального інституту імені І. Карпенка-Карого.

·         Працював учителем.

·         Здійснення мрії дитинства – «робити кіно». Працював на Київській кіностудії художніх фільмів імені О. Довженка. Писав кіносценарії.

·         Ще учнем четвертого класу надрукував у районній газеті свій перший вірш про Тараса Шевченка.

·         Перша поетична збірка „Рушник землі” вийшла лише в 1984р.

·         Лауреат премії імені Василя Симоненка.

https://www.youtube.com/watch?v=4f1x5x32w48

А зараз ми з вами познайомимося з творами письменника. Це незвичайні, неповторні вірші. У них автор оспівує рідний дім, найдорожчих людей, теплі родинні стосунки.

1. Читання поезії «Теплота родинного інтиму».

https://www.youtube.com/watch?v=mMT9m4CgtZA

Словникова робота:

• шиби – тонке віконне скло;

• досвіток – світанок, ранок;

• не скрес – не зник;

• з ляском – гучно;

• ковдра – покривало;

• печія – пекучий біль;

• гіркотина катує – біль у серці.

2. Метод “Мікрофон”

- Під час читання поезії

·         я побачив…

·         я почув…

·         я відчув…

 3. Бесіда за прочитаним:

-    Про що автор розповідає у вірші?

-    Із якими образами у ліричного героя асоціюється родина?

-     Про який час доби йдеться? Думку доведіть.

-     Що символізує  вогонь у печі?

-     Хто є берегинею домашнього вогнища у ваших оселях?

-     Яка роль матері в житті ліричного героя? Яке місце мама займає у вашому житті?

-     Зачитайте 3-4 рядочки останньої строфи. Який ще образ тут зустрічається? 

-     З чим пов’язаний образ неба в людей? Що він символізує?

-      А як на вашу думку, якого кольору небо над хатою ліричного героя? Чому?

-      Ви, напевно, помітили, що у вірші звичні нам слова творять незвичайні образи.         Які саме? Працюємо з текстом.

-     А чи можна насправді «хату прив’язати до небес»?

    За допомогою яких художніх засобів автор зображує затишок і тепло родинної оселі? (Діти називають художні засоби).

4. Прийом “Продовжи речення”.

·         “Для мене моя сім’я найдорожча тому, що…

·         “У цьому вірші автор висловив думку про те, що…”

 5. Читання поезії “Забула внучка в баби черевички…”

https://www.youtube.com/watch?v=k5wYHXqfORM

Словникова робота:

·         зело – зелень, трава.

 6. Пошуково-дослідницька робота.

·         Яка картина постає перед вами під час читання вірша?

·         Опишіть свої почуття, які викликала ця поезія.

·         Визначте головну думку твору.

·         Яким постає перед вами образ бабусі?

·         Яку роль у передачі почуттів старенької жінки відіграють черевички?

 Теорія літератури.

 У літературі це називається художньою деталлю.

Деталь – виразна подробиця, що збуджує думку, часто викликає в уяві цілу картину. (Учні записують поняття у зошит).

7.Склавши картину того, де відбувається дія, пояснити такі художні деталі:

-          “Перекотилось літо за село”;

-          “Махнуло рученя на бензовозі”;

-          “У спорожнілу хату занесла”;


А чи відвідуєте ви своїх бабусь, дідусів? Чи допомагаєте їм?


8. Прийом “Перевтілення в образ”.

·         Скласти уявний діалог розмови бабусі й онуки.

 Домашнє завдання:

-          Виразно читати й аналізувати поезії, вивчити напам’ять (за бажанням).

-          Намалювати “Дерево свого родоводу”.


-          

 

 

 


Немає коментарів:

Дописати коментар