Українська література
21.04.2021
Тема.Леонід Глібов.""Муха і Бджола".Зневага до надокучливих, ледачих людей, що живуть за рахунок інших. Викриття дурості й пихатості в байці "Жаба і Віл"
Дуже
смішними видаються люди заздрісні, які прагнуть дорівнятися до інших, не маючи
ні здібностей, ні можливостей для того. І зовсім огидні люди ледачі, що звикли
безсоромно користуватися плодами чужої праці. Про це говориться в байках
Л. Глібова в алегоричній, але від того не менш дотепній і дошкульній
формі.
Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.
Бесіда за питаннями:
·
Дайте визначення байці як літературному жанру.
·
Чому для байки характерна алегорична спрямованість?
·
Чим байка відрізняється від інших жанрів гумористичних
творів?
·
Чому байка актуальна в сьогоднішньому житті?
·
Які людські вади викриває і таврує Л. Глібов у своїх
творах?
·
Поясніть, у чому різниця між іронією і гумором.
Сприйняття й засвоєння
навчального матеріалу
1.
Виразне читання байки «Муха і Бджола».
https://www.youtube.com/watch?v=B4uSzzzSKv4
2. Робота з підручником.
Опрацювання
статей та рубрик підручника (с.218).
3. Обговорення змісту байки за питаннями:
· Чи бачили ви у природному середовищі муху й бджолу?
Чим кожна з них займається?
·
Що свідчить про безпечне життя Мухи?
·
Чому Муха назвала працю Бджоли бідною?
· Яка мета в житті у Мухи і Бджоли? Для чого Л. Глібов
протиставляє цих двох героїнь?
· Як саме співчуває Муха Бджолі? (Яка погана На світі доленька твоя: Раненько встане, пізно ляже.)
· У чому Муха вбачає вільність свого життя?
· В яких розважальних заходах Муха бере участь? (Банкет, обід, весіллячко, родини).
· Що свідчить про нахабність мухи щодо відвідування
будь-кого непроханою? (Велике діло —
проженуть! Не можна в двері — я в квартирку Або полізу в іншу дірку…)
·
Чому Бджола не розуміє сенсу життя Мухи?
·
Яких людей зображує Л. Глібов на прикладі цих двох
істот?
·
А як ви ставитеся до праці? Чи допомагаєте вдома
батькам? Чим саме?
·
Яким чином слід організувати власне дозвілля?
·
Чим є корисною для нас ця байка?
4. Визначення теми, ідеї твору.
Тема: зображення зустрічі Мухи й Бджоли,
в якій кожна висловила свого життя та покритикувала іншу.
Ідея: уславлення працьовитості, творчого
натхнення, вміння раціонально використовувати час (Бджола); засудження
ледарства, безпечності; прагнення жити за рахунок інших, задовольняючи власні
потреби.
Основна думка: пошану і
повагу має той у суспільстві, хто працює заради інших, приносить користь, марно
не витрачає часу; ледарі — непрохані гості.
Композиція.
Байка
побудована на
протиставленні двох героїнь (Муха і
Бджола), їх ставленні до праці, розваг, власного призначення в житті.
Експозиція: зустріч читача з Мухою, що живе
безтурботно, мов панночка.
Зав’язка: розмова Мухи з Бджолою: сенс життя
у розкоші, святкуваннях чи у повсякденній сумлінній праці?
Кульмінація:
непорозуміння між Мухою і Бджолою.
Розв’язка: мораль
байки.
5. Творче завдання.
Заповніть таблицю «Порівняльна характеристика героїв
байки Л. Глібова «Муха й Бджола».
Муха |
Бджола |
Ледача, хвалькувата, безпечна, настирлива,
безтурботна. |
Працьовита, відповідальна, економна (вміє
раціонально використовувати час). |
6. Виразне
читання байки «Жаба і Віл».
https://www.youtube.com/watch?v=UZZizYmbeUI
7. Обговорення
змісту байки за питаннями:
· Чи бачили ви в природному середовищі жабу, вола? Що
характерно для цих істот?
· Чому в заголовку і змісті байки слова «Жаба», «Віл»
пишуться з великої літери?
· Які риси характеру притаманні Жабі, Волу? З якою метою
Л. Глібов протиставляє ці образи?
· Чим жаба відрізняється від своїх подруг, сестер?
· Чому Жаба не сприймала і не розуміла застережень
оточуючих?
· Чи траплялася вам у житті подібна ситуація, яка
викладена в байці?
8. Визначення теми, ідеї твору.
Тема: зображення жаби, яка намагалася
позмагатися з волом стосовно розміру, в результаті «з натуги луснула — та й
одубіла».
Ідея: засудження на прикладі жаби
негативних людських вад, а саме: жадібності, заздрості, пихатості,
хвалькуватості.
Основна думка: «…найлучче
жити, Як милосердний бог дає».
Композиція.
Вступ: Жаба вилізла на берег подивитися і
трохи погрітися і, побачивши Вола, вирішила з ним позмагатися.
Основна частина: змагання
Жаби з Волом; намагання подруги-сестри Жаби довести їй марність цієї справи.
Закінчення: шкода, яку заподіяла Жаба собі —
самознищення. Мораль: автор звертає увагу на застосовування тих реальних
власних можливостей, які «милосердний бог дає».
9. Завдання
пошуково-дослідницького характеру.
Знайдіть у байці «Жаба і Віл» слова, які б
підтверджували риси характеру Жаби.
Риси
характеру |
Рядки
з байки |
Заздрісність |
— Який
здоровий, моя ненько! |
Вигадливість |
(Вигадлива
була!) — Ну,
що, сестрице, як надмусь, |
Самовпевненість |
А та
не слуха… |
Глупота |
З
натуги луснула — та й одубіла! |
Цікавість
до всього |
Раз
Жаба вилізла на берег подивиться… |
Домашнє завдання
Навчитися виразно читати, аналізувати
байки, визначати особливості жанру.
Немає коментарів:
Дописати коментар